تولیدات شرکت ناب زیست تولیدات شرکت ناب زیست .

تولیدات شرکت ناب زیست

فیلتر شنی - شرکت ناب زیست

فیلتر شنی

فیلتر های شنی نوعی مخزن است که یک شیر ورودی و یک خروجی می باشد. همچنین دارای نازل هایی با پوشش شن و سیلیس هستند. ذراتی که در آب وجود دارند با گذر از این نازل که دارای دانه های شنی است امکان عبور پیدا نمی کند و آب به این صورت تصفیه می شود.

بدنه فیلتر های شنی دارای جنس های مختلفی می باشد که معمولا این بدنه ها بدنه های فلزی، فایبر گلاس و بتنی است. بدنه فلزی این تجهیزات از ورق های گالوانیزه است و نوع بتنی آن که ساخته شده از بتن است و بسیار مقاوم است که  بیشتر برای تصفیه خانه های با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر های شنی فایبرگلاس از کامپوزیت تحت فشار تولید شده است.

باید توجه داشت که فیلتراسیون در فیلتر های شنی عمودی صرفاً یک فرایند فیزیکی بوده و تنها می تواند باعث حذف کدورت ناشی از حضور مواد معلق در آب شود.

روش تصفیه آب با فیلتر شنی

در حالت کلی روش کار تصفیه آب با فیلتر شنی را به شرح زیر می باشد:

آبی که دارای املاح و مواد زائد مانند گل و لای هستند از شیر ورودی وارد مخزن می شود.

در مخزن نازل های که از شن و سیلیس پوشیده شده است به گونه ای طراحی شده اند که ابتدا دانه های درشت سپس متوسط و در آخر دانه های ریز قرار می گیرند. با عبور آب از این نازل ها ذرات بزرگ به دانه های شن و ماسه برخورد می کنند و نمی توانند از نازل عبور کنند و تنها آب می تواند از نازل عبور کند.

پس از تصفیه آب بدون ذرات معلق از شیر خروجی مخزن به بیرون دستگاه هدایت می شود.

انواع دستگاه های فیلتر شنی

·        فیلتر شنی کند

قدیمی ‌ترین نوع دستگاه فیلتر شنی، دستگاه فیلتر شنی کند است، که از سال‌ ها قبل استفاده می ‌شده و بسیار آهسته کار می‌ کند. افت فشار در این فیلتر شنی کم است و نگهداری از آن بسیار راحت ‌تر از دو نوع دیگر می ‌باشد. از این مدل اغلب در خانه ‌های مسکونی استفاده می ‌شود.

·        فیلتر شنی سریع

فیلتر شنی سریع از نظر شکل ظاهری شبیه فیلتر شنی کند است، اما افت فشار بیشتری نسبت به آن دارد. نگهداری و استهلاک این مدل دستگاه فیلتر شنی کمی بیشتر است. از فیلتر شنی سریع در تصفیه خانه‌ های بزرگ آب استفاده می ‌شود.

·        فیلتر شنی تحت فشار

فیلتر شنی تحت فشار سرعت بسیار بالایی دارد و نگهداری از آن بسیار آسان‌ تر و کم هزینه تر است. از این فیلتر شنی در تصفیه خانه‌ های کوچک، باغ‌ ها، استخر ها، کارخانه ‌ها و مراکز صنعتی استفاده و بهره برداری می‌ شود.

انواع بستر فیلتر شنی

·        بستر تک لایه فیلتر شنی (Single Media)

در این نوع بستر فقط از یک نوع شن برای پر کردن فیلتر شنی استفاده می شود.

·        بستر های چند لایه فیلتر شنی (Multi Media)

در این نوع بستر از چند لایه شن با چگالی های مختلف برای پر کردن فیلتر شنی استفاده می شود.

بستر های چند لایه فیلتر شنی افت فشار کمتری دارند و به دلیل نوع قرار گیری شن (از کوچک به بزرگ و بر حسب چگالی) از تمام فضای بستر فیلتر برای حذف ذرات معلق استفاده و بهره برداری می شود.

جنس بدنه دستگاه فیلتر شنی

از نظر جنس بدنه، فیلتر شنی به سه دسته تقسیم می ‌شود:

فیلتر شنی فلزی: جنس بدنه این دستگاه فیلتر شنی از فلز یا استیل است.

فیلتر شنی بتنی: جنس بدنه این فیلتر ها از بتن است و برای حجم‌ های بالا از آن استفاده می‌ شود.

فیلتر شنی فایبرگلاس: در ساخت بدنه این نوع دستگاه فیلتر شنی از فایبرگلاس یا کامپوزیت استفاده شده است.

·        بدیهی است که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت فیلتر شنی همین جنس بدنه آن است.

کاربرد دستگاه فیلتر شنی

·        استفاده در تاسیسات موتور خانه

·        تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی

·        تصفیه آب در صنایع کشاورزی و شیلات

·        جهت تصفیه آب استخر برای جلوگیری از کدر شدن آب و زلال سازی آن

·        تصفیه آب برج خنک کننده از مواد معلق نفوذی از هوا به آب، مانند گرد و خاک

·   تصفیه آب رودخانه‌ های با کدورت بالا پس از واحد های انعقاد، لخته سازی و ته نشینی جهت تهیه آب شرب، بهداشتی و صنعتی

مزیت های استفاده از دستگاه فیلتر شنی

·        تصفیه در زمان کوتاه

·        نگهداری و تعمیر آسان

·        هزینه نگه داری مناسب

·        هزینه اولیه مقرون به صرفه

·        شستشوی آسان به روش معکوس

·        نصب آسان و نیاز به فضای کم جهت بهره برداری

·        قدرت تصفیه آب بالا با حذف ذرات بیشتر از 100 میکرون

·        تنوع بسیار بالا از نظر ظرفیت فیلتر شنی و سرعت عبور آب

ویژگی های فیلتر شنی

·        مجهز به شیر هوا گیری و فشار سنج.

·        مجهز به دریچه های بازدید بالا و پایین.

·        بدنه صافی 5 بار فشار را به خوبی تحمل می کند.

·        قابل تجهیز به سیستم اتوماتیک شست و شوی معکوس.

·   سه لایه رنگ اپوکسی در قسمت داخلی بدنه و سطح خارجی بدنه صافی با ضد زنگ و رنگ مناسب پوشیده می شود.

بک واش فیلتر شنی

بعد از آن که نشانگر های فیلتر شنی در ورودی و خروجی افت را نشان می دهند زمان بک واش یا پس شویی رسیده است. بک واش در فیلتر شنی کار ساده ای است که از طریق باز و بسته کردن شیر های تهویه قابل انجام است. در فیلتر شنی معمولا چهار فلکه وجود دارد که در زمان تصفیه دو فلکه باید باز و دو فلکه بسته باشد. در زمان نیاز فیلتر شنی به بک واش این چهار فلکه برعکس زمان تصفیه بسته می شوند.

روش های نگهداری از فیلتر شنی

یکی از فیلتر شنی های رایج مورد استفاده در صنعت تصفیه آب، فیلتر شنی استخر می باشد که برای تصفیه آب استخر های شنای عمومی، خانگی، پارک های آبی و نیز استخر های پرورش ماهی به کار گرفته می شود.

فیلتر شنی به کمک بستری از شن و ماسه های ریز، آب ورودی به فیلتر را تصفیه می نماید. فیلتر شنی علاوه بر کارایی بالایی که دارد به مانند هر وسیله دیگری نیازمند نگهداری و مراقبت می باشد تا بیشترین بازدهی را در فرآیند تصفیه آب از خود نشان دهد.

فیلتر شنی عضو مهمی در آماده سازی و مهیا کردن استخر ها به شمار می رود. بر همگان کاملا واضح است که آب آلوده موجب بروز بیماری های مختلف پوستی شده، بنابراین قبل از استفاده از استخر باید تمامی نا خالصی ها، رسوبات، ذرات معلق، باکتری ها و ... از آب جدا شوند تا استخر آماده بهره برداری شود.

روش های نگهداری فیلتر شنی استخر

·        تمیز کردن صافی داخل پمپ

صافی داخل پمپ باید به صورت دوره ای و تقریبا هر دو هفته یک بار تمیز شود. برای انجام این کار باید سرپوش شفاف پمپ را بردارید، صافی را از داخل آن بیرون آورید و پس از شستشوی این قطعه، مجددا به سرجایش برگردانید.

·        تمیز کردن سطح خارجی فیلتر شنی

به منظور نگهداری فیلتر شنی، علاوه بر قسمت های داخلی بهتر است که سطوح خارجی آن را نیز از آلودگی و گرد و خاکی که بر اثر مرور زمان بر روی آن نشسته، پاک نمایید. توجه کنید که لازم نیست از شوینده های قوی همچون وایتکس استفاده کنید، بلکه با یک شوینده ملایم هم عمل پاک سازی به خوبی صورت می گیرد.

تمیز کردن سیلیس فیلتر شنی

برای تمیز کردن سیلیس به کار برده شده در داخل فیلتر شنی، توصیه می شود که از مواد شیمیایی مخصوصی که برای انجام این کار در بازار وجود دارد، استفاده نمایید. اگر بخواهید از هر نوع ماده شیمیایی تمیز کننده ای استفاده کنید، بدون این که عملکرد آن را بر روی سیلیس بدانید قطعا موجب آسیب رساندن به دستگاه شده اید، بنابراین حتما از یک فرد مطلع مشورت بگیرید تا بهترین نوع ماده پاک کننده شیمیایی را که باعث از بین بردن چربی ها و ذرات آلوده کننده از روی سیلیس می شود، معرفی نماید.

توجه: قبل از استفاده از ماده شیمیایی، حتما دستورالعمل آن را مطالعه فرمایید تا میزان غلظتی که باید در هر مرتبه استفاده شود، مشخص شود. (غلظت زیاد ماده شیمیایی موجب صدمه دیدن سیلیس و غلظت کم آن باعث عدم پاکسازی ذرات شنی از آلودگی می شود.)

توجه: همواره مراقب باشید که ماده شیمیایی تمیز کننده سیلیس وارد آب استخر نشود.

 عدم انجام تصفیه آب استخر

ممکن است آب استخر آن طور که باید تصفیه نشود، بنابراین توصیه می شود ارتفاع بستر سیلیس را چک نمایید. هم چنین نا مناسب بودن سایز دانه ها نیز می تواند از جمله عوامل عدم زدودن مواد آلوده کننده از آب باشد.

جلوگیری از وارد شدن سیلیس به داخل استخر

اگر مشاهده کردید که ذرات شن به داخل آب ورود پیدا کردند، نازل های درون فیلتر شنی را بررسی نمایید. ممکن است شکستگی در آن ها رخ داده باشد. اگر این گونه بود، نازل معیوب را تعویض کنید. اگر ایراد از نازل نبود، حتما دبی جریان آب هنگام بک واش فیلتر بالا تر از حد مجاز رفته است. مراقب باشید در دفعات بعدی دبی را کاهش داده و آن را کنترل نمایید.

ممانعت از یخ زدگی فیلتر شنی استخر

یخ زدگی آب استخر در لوله کشی های مدار تصفیه، در مناطقی که دمای هوا آن قدر پایین است که سبب انجماد آب می شود، یکی از اتفاقات رایج می باشد که باید از آن جلوگیری کرد. یخ بستن آب می تواند باعث وارد شدن خسارات جدی به دستگاه فیلتر شنی شما شود.

برای پیشگیری از بروز چنین رخدادی، اقدامات زیر را انجام دهید:

·   فیلتر را بک واش کرده و پمپ را خاموش کنید. سپس، شیر فیلتر را در وضعیت جلوگیری از یخ زدگی (Winterizing) قرار دهید.

·        سرپوش شیر تخلیه قرار گرفته در پایین فیلتر را بردارید.

نکته :

فقط سرپوش شیر تخلیه را بردارید. در صورتی که علاوه بر سرپوش، اتصالات داخلی شیر تخلیه را نیز جدا کنید، علاوه بر آب، سیلیس هم از داخل فیلتر خارج می شود.

سرپوش شیر تخلیه را جایی نگه دارید و در طول تمام مدت زمانی که سیستم در حال عدم فعالیت است، آن را روی شیر تخلیه قرار ندهید.

توجه :

وضعیت شیر کنترلی فیلتر در تمام مدت زمانی که از سیستم استفاده نمی شود، باید در وضعیت Winterizing  باقی بماند. زیرا در این حالت، هیچ فشاری به شیر و مواد آب بندی آن وارد نمی شود.

·        تمام لوله کشی های مربوطه به مدار تصفیه استخر را تخلیه کنید.

·    به منظور جلوگیری از نفوذ برودت هوا بهتر است که یک روکش پلاستیکی بر روی فیلتر و پمپ آن کشیده شود ولی این را در نظر بگیرید که هرگز روی الکتروموتور پمپ، پلاستیک را نپیچید.

·   در صورتی که نحوه نصب پمپ به صورتی باشد که امکان تخلیه آب وجود نداشته باشد، می توانید از محلول 40 درصد پروپیلن گلیکول و 60 درصد آب استفاده نمایید. این محلول می تواند باعث حفاظت از انجماد آب داخل پمپ تا دمای منفی 45 درجه سانتی گراد شود.

نکته: از محلول های ضد یخ دیگر (غیر از پروپیلن گلیکول) استفاده نکنید. زیرا این مواد سمی بوده و باعث آسیب رسیدن به پمپ می شوند.

نکاتی در خصوص نصب دستگاه فیلتر شنی

·        دقت کنید محل نصب فیلتر شنی تراز باشد.

·        لوله کشی ‌های آب ورودی و خروجی فیلتر را به دقت نصب کنید.

·        از سفت کردن و محکم کردن بیش از حد لوله ‌ها و شیر آلات بپرهیزید.

·   بعد از نصب دستگاه، با استفاده از شیر هواگیری که بالای مخرن نصب شده است، هوای داخل مخزن را کاملاً خالی کنید.

قیمت دستگاه فیلتر شنی

قیمت فیلتر شنی یکی از مهم ترین فاکتور ها در انتخاب و خرید آن می باشد. شرکت مهندسی ناب زیست با بهره گیری از فناوری روز دنیا در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و همچنین تجربه چندین ساله خود در زمینه طراحی و تولید فیلتر شنی فلزی و فیلتر شنی فایبرگلاس در حال حاضر توانسته است با وجود بستر های لازم از قبیل کارخانه مجهز موفق به تولید انواع فیلتر شنی شود.

قیمت صافی شنی بر اساس متریال به کار رفته که می تواند به صورت فیلتر فلزی و فیلتر  frp و میزان حجم آب ورودی متفاوت می باشد. همچنین فیلتر های شنی با توجه به نوع آن ها، ظرفیت و قطعات به کار رفته در ساخت آن ها قیمت گذاری می شوند. جهت کسب اطلاع از قیمت فیلتر شنی فلزی و فایبرگلاس و فیلتر شنی استخر با کارشناسان فروش ناب زیست تماس حاصل نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09128714670 – 02188721092 – 02188722027

با تشکر از سایت خوب یو آپلود


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۷:۵۶ توسط:شرکت ناب زیست موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده